Aktualne wyzwanie dla pracodawców i działów HR to work-life balance! Wyzwanie związane z zachowaniem równowagi pomiędzy sferami życia, zostało zauważone przez Ustawodawcę, a za nami pierwsze nowelizacje Kodeksu pracy. Czego dotyczy dyrektywa work-life balance i jakie zmiany zostały wdrożone? Przygotowaliśmy podsumowanie, dzięki któremu będziesz na bieżąco.
Najprościej mówiąc, termin work-life balance oznacza równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. To stan, w którym pracownik ma kontrolę nad swoimi obowiązkami oraz potrzebami i działa w zgodzie ze swoimi wartościami i celami. System pracy oparty o work-life balance poprawia kondycję psychiczną pracownika, motywuje do rozwoju zawodowego oraz wpływa na poziom zadowolenia z wykonywanych obowiązków. Przekłada się też bezpośrednio na jakość pracy – większe zaangażowanie, wzrost produktywności i osiąganie lepszych wyników. Z badań Instytut Gallupa wynika, że na całym świecie tylko 21% pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę, a 33% cieszy się dobrym samopoczuciem. Związek między dobrostanem, a zaangażowaniem jest więc widoczny gołym okiem!
Zapewnienie pracownikom lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest od wielu lat celem polityki Unii Europejskiej, ponieważ ma to kluczowe znaczenie w zapewnieniu wszystkim zrównoważonej pracy. Rok 2023 jest czasem poważnych zmian w polskim Kodeksie pracy. Oprócz niedawnej nowelizacji przepisów w zakresie pracy zdalnej, od kwietnia obowiązują regulacje wdrażające dwie unijne dyrektywy dotyczące tzw. work-life balance – dyrektywę w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej i tzw. dyrektywę rodzicielską. Wsparcie pracownika w równoważeniu pracy i życia prywatnego wcześniej było wyzwaniem, dziś jest… obowiązkiem pracodawcy.
Dyrektywa rodzicielska reguluje kwestię indywidualnych praw związanych z urlopem ojcowskim, rodzicielskim i opiekuńczym oraz elastyczną organizację pracy dla pracowników będących rodzicami i opiekunami. Jej celem jest zachęcenie do równowagi w dzieleniu się obowiązkami opiekuńczymi pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Wprowadzone zmiany dotyczą m.in.:
Dyrektywa ma być odpowiedzią na wyzwania pojawiające się na rynku pracy w związku ze zmianami demograficznymi, cyfryzacją i nowymi formami zatrudnienia. Wprowadza nowe prawa minimalne oraz nowe przepisy o tym, jakie informacje o warunkach pracy należy podać pracownikom.
Najważniejsze zmiany:
Work-life balance wyraźnie zyskuje na znaczeniu nie tylko dla pracowników, ale również dla pracodawców – coraz częściej przekonują się, że zapewnienie pracownikom wsparcia w dążeniu do równowagi między pracą a życiem zawodowym, staje się niezbędne. Nie chodzi tu tylko o wzniosłe terminy mające odpowiedzieć na potrzeby rynku pracy – dbanie o work-life balance realnie przekłada się na wyniki organizacji. Pracownicy, którzy czują wsparcie firmy są bardziej zmotywowani, pracują bardziej efektywnie, a przedsiębiorstwo zmniejsza wskaźniki absencji i rotacji oraz przeciwdziała destrukcyjnym skutkom wypalenia zawodowego. Work-life balance to nie tylko modne i ładnie brzmiące hasło, ale coś, co w realny sposób przekłada się na działanie firmy i pozwala oszczędzić mnóstwo kosztów – od tych finansowych, aż po społeczne.
Chętnie pomożemy w zachowaniu równowagi między pracą a życiem osobistym Twoim pracownikom. Sprawdź, jak działa Stepapp w formie benefitu pracowniczego.
Źródła:
Pobierz aplikację mobilną
Stepapp sp. z.o.o. zarejestrowana w Warszawie przy ul. Aleja Prymasa Tysiąclecia 83A/lokal 103, 01-242. Wpisana do Krajowego Rejestru Sądowniczego pod numerem 0000896336. NIP: 5252860294.
Ściągnij aplikację
Obserwuj nas
Bezpieczne płatności
Usługi Warszawa
Stepapp to Stepapp sp. z.o.o. zarejestrowana w Warszawie przy ul. Aleja Prymasa Tysiąclecia 83A/lokal 103, 01-242. Wpisana do Krajowego Rejestru Sądowniczego pod numerem 0000896336. NIP: 5252860294.
Zamów sprzątanie w łatwy sposób online lub zostaw nam kontakt do siebie, a my zajmiemy się dopasowaniem oferty do Twoich wymagań – oddzwonimy tak szybko jak to możliwe!
Zostaw swój numer telefonu, a my niedługo odezwiemy się z większą ilością informacji i odpowiemy na Twoje pytania i dostarczymy ofertę sprzątania dopasowaną do Twoich potrzeb.